books
$30.00
(available to order)
Summary:
Lavoie médite sur la relation entre un acte final, soit la pose du dernier crampon du Chemin de fer Canadien Pacifique traversant le pays d'est en ouest en 1885 et, en même temps, fondateur puisqu'il permettait de donner réalité à l'idée même de "pays". Cet évènement historique est revisité afin d'y inclure le rôle de tout gouvernement quant à l'établissement du concept(...)
Images premières : mutations d'une icône nationale / Primal images : transmutations of a national icon
Actions:
Price:
$30.00
(available to order)
Summary:
Lavoie médite sur la relation entre un acte final, soit la pose du dernier crampon du Chemin de fer Canadien Pacifique traversant le pays d'est en ouest en 1885 et, en même temps, fondateur puisqu'il permettait de donner réalité à l'idée même de "pays". Cet évènement historique est revisité afin d'y inclure le rôle de tout gouvernement quant à l'établissement du concept de "la naissance de la nation". Illustrées avec des photographies, des dessins et des affiches d'époque, cette publication est le volet canadien de l'exposition du Mois de la Photo à Paris 2004 et accompagnera cette même exposition qui sera présentée au Musée McCord dans le cadre du Mois de la Photo à Montréal 2005. En français et anglais. -- This publication accompanies exhibitions in two international photography bienniales. Le Mois de la Photo à Paris 2004 and Le Mois de la Photo à Montréal 2005. The primal image referred to is the photograph recording the completion of Canada's national railway in 1885: "the driving of the last spike". Supported by a wide variety of historical and contemporary documentation, Lavoie shows how this apparently straightforward historical record was used to create the notion of Canada. By looking at the countless reproductions, copies and caricatures of this primal image he dissects the deliberate and ideological construction of nationhood. Profusely illustrated with photographs, film stills, posters and political cartoons from over 100 years. Produced in collaboration with the McCord Museum. In English and French.
books
January 2005, Paris
Architecture in Canada
Facing Black Star
$45.95
(available in store)
Summary:
In 2005, Toronto Metropolitan (formerly Ryerson) University (TMU) acquired the massive collection Black Star Collection of the photo agency previously based in New York City—nearly 292,000 black-and-white prints. Preserved at The Image Centre at TMU, the images include iconic stills of the American Civil Rights movement by Charles Moore, among thousands of ordinary(...)
Facing Black Star
Actions:
Price:
$45.95
(available in store)
Summary:
In 2005, Toronto Metropolitan (formerly Ryerson) University (TMU) acquired the massive collection Black Star Collection of the photo agency previously based in New York City—nearly 292,000 black-and-white prints. Preserved at The Image Centre at TMU, the images include iconic stills of the American Civil Rights movement by Charles Moore, among thousands of ordinary photographs that were classified by theme in the agency’s picture library. While the move of the collection from a corporate photo agency to a public cultural institution enables more access, researchers must still face the size of the collection, its structural organization, the materiality of the prints, and the lack of ephemera. ''Facing Black Star'' aims to fruitfully highlight this tension between research expectations and challenges.
Theory of Photography
$39.95
(available to order)
Summary:
En parfaite phase avec la thématique du Mois de la Photo à Montréal 2003, cette publication, bien plus que le catalogue des expositions présentées, est un ouvrage autonome. Ce livre réunit des contributions d'experts de renommée internationale issus d'horizons professionnels et théoriques divers (psychanalyse, sociologie des médias, philosophie, science politique). Des(...)
Maintenant : images du temps présent / Now : images of the present time
Actions:
Price:
$39.95
(available to order)
Summary:
En parfaite phase avec la thématique du Mois de la Photo à Montréal 2003, cette publication, bien plus que le catalogue des expositions présentées, est un ouvrage autonome. Ce livre réunit des contributions d'experts de renommée internationale issus d'horizons professionnels et théoriques divers (psychanalyse, sociologie des médias, philosophie, science politique). Des analyses et essais inédits portant sur des sujets tels que les rituels médiatiques, la monumentalisation des images de presse, la réception artistique de la catastrophe, les logiques de l'impact, le refus de l'événement, la fatigue compassionnelle et les prestiges du spectateur-témoin. Avec la participation de plusieurs photographes canadiens et internationaux. Published on the occasion of one of the longest-running international photography biennials, Montréal's Mois de la photo, this profusely illustrated publication documents and expands upon the event's central theme: the role of the photograph and the photographer in the new world order. Original essays from diverse professional and theoretical perspectives analyze the relationship between current world conflict and photography with a particular emphasis on the role of photojournalism. Central concerns include the growing dominance of press imagery, the artistic interpretation of the catastrophic, how the impact of an event distorts its depiction and the privileges and responsibilities of the spectator.
Theory of Photography