$50.95
(disponible en magasin)
Résumé:
En nous entraînant dans les coulisses des musées, ce volume fait partager la passion de l'auteure pour ces lieux fascinants et indispensables qui ont su se moderniser, se réinventer pour toucher toujours plus de publics. A travers mille anecdotes, on y flâne d'un continent à l'autre, du Louvre au musée Edo-Tokyo, du Louvre Abu Dhabi au British Museum, de l'Ermitage à la(...)
Dictionnaire amoureux des musées
Actions:
Prix:
$50.95
(disponible en magasin)
Résumé:
En nous entraînant dans les coulisses des musées, ce volume fait partager la passion de l'auteure pour ces lieux fascinants et indispensables qui ont su se moderniser, se réinventer pour toucher toujours plus de publics. A travers mille anecdotes, on y flâne d'un continent à l'autre, du Louvre au musée Edo-Tokyo, du Louvre Abu Dhabi au British Museum, de l'Ermitage à la glyptothèque de Copenhague. Confrontés aujourd'hui à de nouveaux défis, comme les enjeux de marque, de diversité, de développement durable, de post-colonialisme, ou de numérique, les musées nous interrogent sur notre rapport aux objets, mais aussi au passé, à la mémoire, et à la transmission. Promenade sensible à travers le monde, ce livre ouvre la réflexion sur ce que notre monde veut transmettre aux générations futures.
Muséologie
$50.00
(disponible en magasin)
Résumé:
Cet ouvrage est composé de cinq parties qui invitent à un déplacement de sens et d’idées autour des collections faisant écho aux formules dynamiques, interrogatives et inclusives que tendent à adopter les musées. Les recherches qui y sont publiées ont, pour la grande majorité, été menées dans le cadre des activités du Groupe de recherche et de réflexion CIÉCO. Les(...)
Réinventer la collection : L'art et le musée au temps de l'événementiel
Actions:
Prix:
$50.00
(disponible en magasin)
Résumé:
Cet ouvrage est composé de cinq parties qui invitent à un déplacement de sens et d’idées autour des collections faisant écho aux formules dynamiques, interrogatives et inclusives que tendent à adopter les musées. Les recherches qui y sont publiées ont, pour la grande majorité, été menées dans le cadre des activités du Groupe de recherche et de réflexion CIÉCO. Les différents chapitres interrogent l’impact de l’évènementiel sur les collections ou analysent des stratégies muséales qui cherchent à valoriser les collections par les ressorts évènementiels. Cet ouvrage, qui vient combler une importante lacune dans l’étude sur les collections, s’adresse à quiconque s’intéresse au patrimoine, aux musées, aux expositions, aux œuvres d’art que ce soit dans la perspective de l’histoire de l’art, de la muséologie, des arts visuels, de l’architecture, de l’ethnographie ou de la sociologie.
Muséologie
$60.00
(disponible sur commande)
Résumé:
A critical investigation into the material heritage and entangled histories of Western encyclopedic museums. This volume gathers commissioned essays, interviews and visual contributions from artists and writers exploring the terrain of material heritage, colonial heritage, reparation and museology. Bringing together a multiplicity of voices and formats, the timely(...)
Monumental Shadows: On museums, memory and the making of history
Actions:
Prix:
$60.00
(disponible sur commande)
Résumé:
A critical investigation into the material heritage and entangled histories of Western encyclopedic museums. This volume gathers commissioned essays, interviews and visual contributions from artists and writers exploring the terrain of material heritage, colonial heritage, reparation and museology. Bringing together a multiplicity of voices and formats, the timely publication considers some of the most pressing debates around museums today.
Muséologie
$21.95
(disponible en magasin)
Résumé:
In ''Pidginization as curatorial method: Messing with languages and praxes'', renowned curator and director Bonaventure Soh Bejeng Ndikung proposes Pidgin languages as expressions of resistance to settler colonialism and pidginization as a way to approach curating (and the world), creating new spaces for encounter, knowledge, and pluralities. Deftly deploying the(...)
Pidginization as curatorial method: Messing with languages and praxes of curating
Actions:
Prix:
$21.95
(disponible en magasin)
Résumé:
In ''Pidginization as curatorial method: Messing with languages and praxes'', renowned curator and director Bonaventure Soh Bejeng Ndikung proposes Pidgin languages as expressions of resistance to settler colonialism and pidginization as a way to approach curating (and the world), creating new spaces for encounter, knowledge, and pluralities. Deftly deploying the thinking, writing, and rhythmic beat of musicians, philosophers, linguists, poets, and novelists, Ndikung offers a new vision for activist curatorial practice and beyond. This is the third volume of the series ''Thoughts on Curating'', edited by Steven Henry Madoff.
Muséologie
L'invention du musée moderne
$50.95
(disponible en magasin)
Résumé:
A partir de 1930 se joue un moment décisif dans l'histoire des musées et de leur architecture, en France comme en Europe et aux Etats-Unis... A partir de 1930 se joue un moment décisif dans l'histoire des musées et de leur architecture, en France comme en Europe et aux Etats-Unis. A quelques exceptions près, tous les acteurs de ce domaine (conservateurs et architectes au(...)
L'invention du musée moderne
Actions:
Prix:
$50.95
(disponible en magasin)
Résumé:
A partir de 1930 se joue un moment décisif dans l'histoire des musées et de leur architecture, en France comme en Europe et aux Etats-Unis... A partir de 1930 se joue un moment décisif dans l'histoire des musées et de leur architecture, en France comme en Europe et aux Etats-Unis. A quelques exceptions près, tous les acteurs de ce domaine (conservateurs et architectes au premier chef) considèrent le modèle du musée classique comme caduc. Si l'espace muséal perdure dans nombre d'édifices, celui-ci se modernise et s'adapte à une demande de sobriété et de pédagogie. En France, la perspective de l'Exposition universelle de 1937 accélère les choses et pousse Auguste Perret et Le Corbusier à se positionner, chacun dans un registre spécifique. Leurs projets théoriques ne voient pas le jour mais posent des bases importantes pour la réflexion sur les nouveaux types muséaux.
Muséologie
$43.50
(disponible en magasin)
Résumé:
"A way of life" is an invitation to discover and explore the world of objects with different eyes, inspired by the humble surroundings of Ballenberg. Ballenberg is an open-air museum in the Bernese Oberland in the Swiss Alps, which brings together farmhouses from across the country, spanning the 14th to 19th centuries.
A way of life: Notes on Ballenberg
Actions:
Prix:
$43.50
(disponible en magasin)
Résumé:
"A way of life" is an invitation to discover and explore the world of objects with different eyes, inspired by the humble surroundings of Ballenberg. Ballenberg is an open-air museum in the Bernese Oberland in the Swiss Alps, which brings together farmhouses from across the country, spanning the 14th to 19th centuries.
Muséologie
The Manifesta decade : debates on contemporary art exhibitions and biennials in post-wall Europe
$43.95
(disponible sur commande)
Résumé:
Manifesta, the first itinerant European biennial for contemporary art, emerged in a post-wall, globalizing Europe. Founded in 1993, it organized traveling exhibitions aimed at providing a new framework for cultural exchange and collaboration between artists and curators from across the continent. "The Manifesta decade" marks Manifesta's ten years of exhibits with original(...)
Muséologie
septembre 2005, Cambridge, Mass.
The Manifesta decade : debates on contemporary art exhibitions and biennials in post-wall Europe
Actions:
Prix:
$43.95
(disponible sur commande)
Résumé:
Manifesta, the first itinerant European biennial for contemporary art, emerged in a post-wall, globalizing Europe. Founded in 1993, it organized traveling exhibitions aimed at providing a new framework for cultural exchange and collaboration between artists and curators from across the continent. "The Manifesta decade" marks Manifesta's ten years of exhibits with original essays, unpublished images, and texts that not only document the different Manifesta exhibits but also examine the cultural, curatorial, and political terrain of the Europe from which they sprang. Including contributions from philosophers, historians, and anthropologists, interviews with architect Rem Koolhaas and historian Jacques Le Goff, and essays by such curators and writers as Okwui Enwezor, Boris Groys, Maria Hlavajova, and Hans Ulrich Obrist, the collection traces the cultural and political developments of Europe in the 1990s. It reflects the debates incited by exhibitions such as "Magiciens de la terre", Documenta, and "After the wall" and explores the changing roles of curators and artists in the new geo-political context. The issues discussed include the effect of communism's collapse on Eastern Europe, the role of biennials in the context of globalization, and the ephemerality of exhibitions versus the permanence of the museum. The book's second section traces the history of Manifesta, from its conceptual foundations and contributions to artistic practices of the 1990s to the relationship of a roving biennial to themes of multiculturalism, migration and diaspora. At a moment when biennials continue to proliferate worldwide, "The Manifesta decade" takes Manifesta as a case study to look critically at the landscape from which new exhibition paradigms have emerged. The book's 100 images, both color and black and white, include unpublished installation shots of each Manifesta exhibition.
Muséologie
The upside-down museum: Practice-based institutional critique, working up frm the actual museum floo
$40.00
(disponible en magasin)
Résumé:
Through onsite interventions, Giannotti challenges the existing order of public art institutions. Responding to the museum status quo, Aldo Giannotti's concepts and props reshape the institution’s social and spatial architecture. Through dialogue with staff, guards and visitors, Giannotti engages with the museum and its underlying purpose.
The upside-down museum: Practice-based institutional critique, working up frm the actual museum floo
Actions:
Prix:
$40.00
(disponible en magasin)
Résumé:
Through onsite interventions, Giannotti challenges the existing order of public art institutions. Responding to the museum status quo, Aldo Giannotti's concepts and props reshape the institution’s social and spatial architecture. Through dialogue with staff, guards and visitors, Giannotti engages with the museum and its underlying purpose.
Muséologie
$36.95
(disponible en magasin)
Résumé:
In recent years, the intersection between ecological thought and contemporary art has sparked a generative reflection encompassing sustainability, conservation, and survivability. Confronted with the climate catastrophe, ecology questions the feasibility of conserving collapsing ecosystems as well as our imperative of survival, alongside other humans, and non-humans,(...)
Museums at the ecological turn
Actions:
Prix:
$36.95
(disponible en magasin)
Résumé:
In recent years, the intersection between ecological thought and contemporary art has sparked a generative reflection encompassing sustainability, conservation, and survivability. Confronted with the climate catastrophe, ecology questions the feasibility of conserving collapsing ecosystems as well as our imperative of survival, alongside other humans, and non-humans, amidst the ruins of a world we have already irreversibly altered. In November 2023, the second edition of the Museo Ventuno conference, Museums at the Ecological Turn, curated for AMACI by Caterina Riva together with NERO, brought together voices and perspectives from inside and outside of the art institutions to intercept and amplify the debate around these issues. Reflecting on the role of museums and how they must embrace new forms of responsibility and awareness, this book gathers contributions from curators, philosophers and activists, artists and writers.
Muséologie
$36.95
(disponible sur commande)
Résumé:
Les musées d’art privés sont un phénomène culturel, social et économique de notre siècle. Depuis une vingtaine d’années, ils prolifèrent dans le monde entier, et sont plus de 400 aujourd’hui. La journaliste Georgina Adam, spécialiste du marché de l’art, dresse un état des lieux de la situation d’après ses récentes visites aux États-Unis, en Europe, en Chine et ailleurs,(...)
L'essor des musées privés dans le monde
Actions:
Prix:
$36.95
(disponible sur commande)
Résumé:
Les musées d’art privés sont un phénomène culturel, social et économique de notre siècle. Depuis une vingtaine d’années, ils prolifèrent dans le monde entier, et sont plus de 400 aujourd’hui. La journaliste Georgina Adam, spécialiste du marché de l’art, dresse un état des lieux de la situation d’après ses récentes visites aux États-Unis, en Europe, en Chine et ailleurs, qui est bien plus complexe et nuancé qu’il n’y paraît. Elle explore les raisons de ce boom, les différentes motivations des collectionneurs et les divers modes de financement des institutions. Les musées privés peuvent apporter une contribution importante à la vie culturelle, mais leur relation avec les institutions publiques peut également s’avérer problématique. Les musées privés doivent-ils intervenir pour combler le vide laissé par le déclin des investissements publics dans la culture ? Quelles sont les implications pour la société et les arts ? À l’heure où le secteur des musées est en crise, ce livre se révèle incontournable et incite à la réflexion.
Muséologie